koolhydraat-dieet-nadelen

5 redenen waarom een koolhydraatarm dieet niet werkt

Koolhydraten behoren net als eiwitten en vetten tot de macronutriënten, maar worden in tegenstelling tot de andere twee niet als essentieel gezien. De belangrijkste functie van koolhydraten is het leveren van energie. Een koolhydraatarm dieet is een populair dieet om snel veel kilo’s kwijt te raken. Sommige zweren zelfs bij een koolhydraatarme levensstijl. De grap is echter dat je niet kunt aankomen door een voedingsbron, gewichtstoename en/of afname heeft alles te maken met je energiebalans. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt kom je aan en andersom val je af. Koolhydraten uit je leven bannen is dus niet de ultieme oplossing om af te vallen. Zo zijn er nog meer onjuiste aannamen die bestaan over koolhydraten. In dit artikel geven we 5 redenen waarom een koolhydraatarm dieet niet de beste oplossing is en benaderen we koolhydraten eens van een andere kant.

1.Het is de kwantiteit die telt: het calorieprincipe

Een veelvoorkomende aanname is dat koolhydraten een dikmaker zijn. Koolhydraten bevorderen namelijk de insulineproductie. Aangezien één van de functies van insuline vetopslag is, wordt vaak gedacht dat wanneer je koolhydraten eet, het lichaam dit sneller opslaat als vet. Wat echter fundamenteel fout is in deze opvatting, is dat je niet aankomt omdàt je koolhydraten eet. Je kunt namelijk niet afvallen of aankomen van bepaalde voedingsbronnen. Het principe van gewichtsverlies is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, oftewel je creëert een calorietekort. Wanneer je een calorieoverschot hebt, je krijgt meer calorieën binnen dan dat je verbruikt, kom je aan. Leidend is daarom de energiebalans en niet het type voeding dat je tot je neemt. Koolhydraten stimuleren inderdaad de insulineproductie, maar de energiebalans van de dag bepaalt uiteindelijk of je aankomt.

2. Het is de kwaliteit die telt: een Aardappel of een Twix

Een andere aanname is dat het beter zou zijn om complexe koolhydraten te eten dan ‘simpele’ koolhydraten. Een simpel koolhydraat bestaat uit 1 of 2 glucose moleculen, zoals fructose in fruit, terwijl een complexe koolhydraat 3 of meer glucose moleculen bevat, zoals in peulvruchten of aardappelen. Voor het lichaam maakt dit echter weinig verschil, omdat iedere koolhydraatbron die je consumeert wordt omgezet in simpele koolhydraten en daarna wordt opgeslagen als glucose. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een dieetvorm met simpele of complexe koolhydraten geen effect heeft op gewichtsverlies, mits de calorie inname gelijk is. Dit wil wederom zeggen dat de energiebalans leidend is als het gaat om het creëren van een calorietekort. Hierbij kan echter wel een kanttekening geplaatst worden, de kwantiteit van een voedingsmiddel is dus van belang, maar de kwaliteit speelt ook een belangrijke rol. Zo kun je wanneer het calorieën aantal gelijk is (kwantiteit) bijvoorbeeld een Twix kiezen in plaats van een aardappel. Een aardappel bevat echter ook nog andere gezonde voedingsstoffen, die een Twix niet bevat. Het type koolhydraat maakt dus geen verschil, maar de kwantiteit en de kwaliteit van de koolhydraatbron die je consumeert zijn wel van belang voor de energiebalans en de hoeveelheid goede voedingsstoffen die je binnenkrijgt.

3. Geen koolhydraten eten leidt niet direct tot vetverlies

Wanneer je stopt met koolhydraten eten en je energiebalans nagenoeg hetzelfde blijft, verlies je in het begin meestal snel gewicht. Hierdoor lijkt het alsof een koolhydraatarm dieet een goede oplossing is. De reden dat je snel afvalt is dat koolhydraten samen met vocht worden opgeslagen in het lichaam. Wanneer je stopt met koolhydraten eten, houd je lichaam ook minder vocht vast waardoor het getal op de weegschaal lager uitvalt. Je verbrandt hierdoor echter geen vet. Belangrijk om te onthouden is daarom dat je door een koolhydraatarm dieet gewicht kunt verliezen, maar dit betekent niet per definitie dat je vet verbrandt.

4. Tekort aan voedingsstoffen

Koolhydraten bevatten ook belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam, zie punt 2 over de kwaliteit van koolhydraten. Hierbij valt te denken aan vezels in bijvoorbeeld fruit of volkoren brood. Deze vezels heeft het lichaam nodig voor onder andere een goed functionerend darmstelsel. Daarnaast haalt het lichaam bijvoorbeeld ook energie uit koolhydraten. Dit wordt gebruikt bij grote inspanningen zoals sporten of leren. Als je een koolhydraatarm dieet volgt kan het daarom zijn dat je minder energie hebt door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

5. Jojo-effect

Wanneer je na een langere periode koolhydraten mijden, weer begint met het toevoegen van koolhydraten aan je voedingspatroon merk je dat je snel weer aankomt. Het zogenaamde jojo-effect. Enerzijds slaat je lichaam ook meer vocht op als je weer koolhydraten gaat eten waardoor je gewicht toeneemt. Anderzijds kan het jojo-effect ook psychologische redenen hebben. Wanneer jij jezelf een periode iets ontzegd hebt en je mag het weer eten, zal de drang om iets te eten dat lange tijd niet mocht groter zijn. Dit kan leiden tot excessief ‘compenseren’, de verloren tijd inhalen. Zorg daarom dat je haalbare doelen voor jezelf stelt. Wil je afvallen? Probeer dan telkens kleine aanpassingen in je voedingspatroon te maken, waardoor je een gezondere levensstijl krijgt die voor een langere periode vol te houden is.

Wat hebben we hiervan geleerd?

Uit bovenste vijf punten kunnen we opmaken dat het bannen van koolhydraten er niet per definitie voor zal zorgen dat je afvalt. Je hebt koolhydraten nodig om te functioneren in het dagelijks leven, het afvalprincipe draait niet om het product dat je consumeert maar om je energiebalans (calorie inname – calorieverbruik). Daarnaast zijn de kwantiteit en de kwaliteit van de voedingsbron die je consumeert veel belangrijker. Wanneer je koolhydraten voor een bepaalde periode mijdt en ze vervolgens weer toevoegt aan je voedingspatroon kan een jojo-effect optreden. Een koolhydraatarm dieet is dus geen wondermiddel. Wil je wel weten hoe je verantwoord gewicht kunt verliezen? Bekijk dan eens dit artikel of neem contact op voor persoonlijk advies via info@daadkrachtoverveen.nl

Bronnen

Sareen S. Gropper. Jack L. Smith. Advanced Nutrition and Human Metabolism Edition 6. Geraadpleegd: Chapter 3: Carbohydrates.
Menno Henselmans. The Science Of Nutrition: Is a Carb a Carb?. 2012. Geraadpleegd op http://www.simplyshredded.com/the-science-of-nutrition-is-a-carb-a-carb.html