vetten-macronutrient-functie-personaltrainer

Wat zijn vetten en wat doen ze precies?

Eerder besteedde we al aandacht aan de functie van koolhydraten en werd zo inzichtelijk dat een koolhydraatarm dieet op langere termijn niet de oplossing is. Naast koolhydraten wordt binnen de gezondheidswereld ook regelmatig gesproken over eiwitten en vetten. Deze drie voedingsbronnen worden ook wel de drie macronutriënten genoemd. Vandaag nemen we het macronutriënt vet onder de loep en leggen we uit wat de functie van vet is. Lees je mee?

Wat zijn vetten?

Vet is een voedingsstof die zich bijvoorbeeld bevindt in halvarine, olie, kaas en koek. Vet is een mengsel van vetzuren die verschillen op basis van hun scheikundige structuur. Ze worden meestal opgedeeld in onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren, in de volksmond simpelweg bekend als onverzadigd en verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol en onverzadigd vet verlaagt juist het LDL-cholesterol. Dit type cholesterol verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het is dus van belang om te letten op het type vet dat je consumeert. Naast de invloed die vetten hebben op je cholesterol zijn ze ook van belang omdat ze een bron van energie, vitamine A, vitamine D en andere essentiële vetzuren vormen.

Wat is de functie van vetten?

Hoewel vetten vaak een negatieve connotatie hebben omdat ze gelinkt worden aan lichaamsvet of dik worden, heeft het lichaam vetten wel degelijk nodig. Vet levert namelijk energie aan het lichaam. Ter vergelijking levert 1 gram vet 9 kcal energie, tegenover zo’n 4kcal per gram koolhydraat of eiwit. Verder hebben cellen vetzuren nodig als bouwstenen en beschermen vetten je cellen tegen ongewenste invloeden van buitenaf (bacteriën, virussen etc). Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig om je ogen, je hersenen en je spieren goed te laten functioneren. De meeste vetzuren kan het lichaam zelf maken, maar een aantal niet dit zijn essentiële vetzuren en worden uit voeding gehaald.

Wat voor rol spelen vetten in onze voeding?

Hoewel het lichaam dus zelf vetzuren aanmaakt heb je wel essentiële vetzuren nodig uit voeding. Daarnaast krijg je een aantal vitamines zoals vitamine E, A en D alleen binnen via vet, omdat ze in vet oplosbaar zijn. Zo levert olie vitamine E en boter, halvarine, margarine en bak- en braadvet leveren vitamine A en D. Enerzijds heeft het lichaam dus bepaalde vetzuren en vitamines nodig, maar anderzijds maakt het zelf ook de nodige vetzuren aan. Een overschot aan vet wordt opgeslagen als lichaamsvet en het advies is daarom goed op je vetconsumptie te letten. Het is aan te raden om verzadigde vetten zoals vette vleessoorten, koek, gebak en snacks te vervangen door onverzadigde vetten zoals vis en noten. Op die manier krijg je wel je dagelijks portie vetten binnen, maar verlaag je de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast is het goed om zo weinig mogelijk transvet te nemen, dit type vet is namelijk nog slechter voor het cholesterolgehalte dan verzadigd vet en komt onder andere voor in kaas, melk en snacks.

Conclusie

Het lichaam heeft vetten nodig om goed te functioneren. Zo hebben je cellen, ogen, hersenen en spieren vet nodig. Een deel van deze vetzuren maakt je lichaam zelf aan, maar voor de essentiële vetzuren en vitamines heeft het lichaam voeding nodig. Aangezien verzadigd vet een negatief effect heeft op het cholesterolgehalte en een overschot aan vet wordt opgeslagen als lichaamsvet is het van belang goed te letten op je vetconsumptie. Probeer daarom zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten zoals vis, noten en avocado.

Heb je vragen over voeding naar aanleiding van dit artikel? Aarzel dan niet en neem contact op via info@daadkrachtoverveen.nl